Voiko tekoäly masteroida musiikin oikein?
- nicolaslinnala
- 7.7.
- 3 min käytetty lukemiseen
Päivitetty: 2 päivää sitten
Voiko tekoäly masteroida musiikin oikein?
Meikäläinen oli kerran niin innoissaan, kun täällä studiolla kuvattiin yhtä tv-ohjelmaa ja itse olin kameran edessä. Kuvausryhmän kanssa viriteltiin kamoja kuntoon, että saadaan homma purkkiin. Mua jännitti aivan tolkuttomasti ja kädet tärisi siihen malliin, että näkyi ulos asti.
Sitten kun kaikki oli "valmista", musa päälle – eikä kuulu mitään. Hiki puskee otsalle. Käyn piuhoja ja laitteita läpi yksi kerrallaan, eikä mitään löydy. Alan jo miettiä, että nyt ei muuten pelitä mikään.
Päätän ottaa aikalisän ja silmänräpäyksessä tajuan – Thunderbolt-kaapeli irti äänikortista. Laitan sen vaivihkaa kiinni, avaan koneella pari ohjelmaa kuin muka tekisin jotain tärkeää ja ta-daa – nyt toimii. Voin kertoa, ettei ollut eka eikä vika kerta, kun näin käy studiolla.
Mutta asiaan.
Miltä kuulostaa tulevaisuus?
Tekoäly kohtaa musiikin – ja studio elää mukana.
Liity sähköpostilistalle ja pysy mukana kehityksessä.
Masterointipalveluita on nyt joka lähtöön
Tällä hetkellä verkko on täynnä erilaisia automaattisia masterointipalveluita. Kun laittaa Googleen “masterointipalvelu”, tulosta tulee sivukaupalla. Oma ilmoituskin tuntuu hukkuvan sinne jonnekin.
Näissä palveluissa homma menee niin, että lataat biisin ja saat takaisin “masteroidun” version – ehkä oikeassa LUFS-tasossa. Mutta mitä siellä taustalla oikeasti tapahtuu?
Useimmat noista palveluista käyttävät ennalta määritettyjä algoritmeja, jotka vaikuttavat perustuvan genreen. Eli ei, kyseessä ei todennäköisesti ole varsinainen tekoäly, vaan enemmänkin automaattinen käsittelyketju. Jos ne olisivat oikeaa tekoälyä, tulokset voisivat ehkä olla parempia. Ehkä.
AI-masterointi ei vakuuta – vielä
Kokeilin muutamia palveluita testimielessä. Lopputulos? Ihan ok. Ei huonoja, mutta ei mitenkään vaikuttavia. Saisi ne Spotifyhin ladattua, mutta ei sieltä mitään tunnetta löytynyt. Ja sehän on se juttu.
Vertailussa ihmisen tekemä masterointi vetää edelleen reilusti pidemmän korren. Mutta monille tuo koneversio kelpaa, ja sitten ihmetellään, miksei kukaan kuuntele musaa. E-masterointi vetää samalla hintoja alaspäin, mutta ei se silti korvaa oikeaa osaamista.
Entä kun masteroidaan AI-musiikkia?
Jos musiikki on tekoälyllä tehtyä ja laulussa on pientä bittiääntä, ollaan suoraan sanottuna kusessa. Masteroinnissa nuo viat korostuvat. AI-miksaus on jo aivan oma maailmansa – olen sitä tehnyt ja voin sanoa, että siihen saa kunnolla paneutua.
Mutta kun sen maailman logiikkaan pääsee sisään, kyllä siitä parempaa saa. Mutta se vaatii aikaa ja korvaa. Ei nappia.
Izotope Ozone 11 – tekoäly työkaluna, ei mestarina
Olen käyttänyt masteroinnissa Izotopen Ozone 11:sta. Se on hyvä työkalu – korostan, työkalu. Oikein käytettynä se säästää aikaa, mutta se ei tee päätöksiä puolestani.
Painan Learn-nappia ja 5–10 sekunnissa se avaa mulle 7 plugaria esiasetuksilla. Usein ne on ihan hyviä lähtökohtia, joskus ei. Mutta joka tapauksessa nopeuttaa mun työtä. Paljon nopeammin kuin jos avaisin kaiken käsin.
Tässä kohtaa tekoäly on just sitä mitä sen pitääkin olla: avustaja, ei päättäjä.
Hyvä työkalu maksaa – ja sen kuuluu maksaa
Ozone maksaa halvimmillaan pari sataa, järeämpi versio vähän yli neljä sataa. Mutta se on ollut mulle joka euron arvoinen. Ei se silti tee masteria mun puolesta – vaan auttaa tekemään sen paremmin ja nopeammin.
Kilpailetko hinnalla vai laadulla?
Lopuksi rahasta. On vaikea kilpailla, jos joku palvelu tarjoaa "rajattoman" masteroinnin kympillä kuussa. Mutta ne asiakkaat, jotka tyytyvät siihen mitä kone antaa, eivät ole sun asiakkaita.
Kilpaile mieluummin tunteella ja laadulla. Sillä, mitä kone ei tee. Äänellä, joka jää mieleen – ei algoritmilla, joka vetää kaiken keskivertoon.
Haluatko tietää, mihin suuntaan musiikkiala on oikeasti menossa tekoälyn aikakaudella?Liity mukaan sähköpostilistalle ja saat maksutta oppaan:"Tekoäly ja musiikki – uhka vai mahdollisuus?"
Tämä ei ole tekninen käsikirja tai hypepuhe, vaan selkeä ja suoraan muusikoille kirjoitettu paketti siitä,
miten AI vaikuttaa jo nyt musiikkiin
miksi tunne ja analogisuus nousevat uuteen arvoon
miten voit hyödyntää tekoälyä ilman että musiikkisi menettää sydämensä
Mukana myös 3 konkreettista skenaariota, joihin musiikkiala on matkalla.
Opas on suunnattu muusikoille, tuottajille ja kaikille, joita kiinnostaa musiikin tulevaisuus – ei koodareille.
Lataa heti ja pysy aallonharjalla – ennen kuin muut tekevät niin.
luovuuden ja teknologian järkevästi
Tämä ei ole nörttimateriaalia – tämä on tavalliselle muusikolle, joka haluaa säilyttää oman soundinsa digimurroksessa.
PS. Jos tykkäät mun meiningistä ja haluat tukea tai fiilistellä lisää, käy tsekkaamassa myös kauppasivueni – siellä on paitaa, sampleja ja muuta soundia, suoraan studiosta.

Commentaires