Sopimuksia tekoälymusiikin suhteen
- nicolaslinnala
- 11.11.
- 3 min käytetty lukemiseen
Sopimuksia tekoälymusiikin suhteen
Olen viime aikoina arvaillut aika paljon, mitä tulevaisuudessa tapahtuu tekoälymusiikin saralla. Olin sitä mieltä, että siihen menee vielä pitkä aika.Mutta eipä mennyt sillä asiat alkoivat tapahtua nopeammin kuin kukaan ehti odottaa. Eli Sopimuksia tekoälymusiikin suhteen on saatu aikaan.
Nimittäin yksi suurista tekoälymusiikin jättiläisistä, Udio, on tehnyt alustavan sopimuksen Universal Music Group kanssa.Käydään nyt yhdessä läpi, mitä tämä saattaa tarkoittaa.
Miten tämä otettiin vastaan?
Seurasin keskustelua sosiaalisessa mediassa, ja suurin piirtein 99 prosenttia kommenteista oli sitä mieltä, että "hyvästi Udio ja painukaa v****n*.Tämä oli ehkä odotettavissa ja kertoo paljon siitä, miten käyttäjät ja artistit suhtautuvat tilanteeseen.
Mutta tämä on vasta ensimmäinen sopimus.Ei siis lyödä vielä lopullista naulaa arkkuun.
Mitä sopimus sisältää?
Warner oli aiemmin syyttänyt Udioa siitä, että se käytti heidän musiikkiaan tekoälymallien kouluttamiseen ilman lupaa ja tämä väite pitää todennäköisesti paikkansa.Sopimuksessa Udio sitoutuu jatkossa käyttämään vain lisensoituja ja hyväksyttyjä aineistoja tekoälymallien opetuksessa.
Lisäksi Warner ja Udio aloittavat yhteistyön uudenlaisen tekoälymusiikin striimausalustan kehittämiseksi.Sen avulla käyttäjät voivat muokata, jakaa ja striimata musiikkia valvotusti.
Universal puolestaan ilmoitti, että tällaiset sopimukset luovat uusia tulovirtoja sen artisteille ja tekijänoikeuden haltijoille ja ennen kaikkea levy-yhtiöille itselleen.Voikin sanoa, että isoimmat yhtiöt ovat nyt virallisesti hypänneet mukaan tekoälybisnekseen.
Onko tämä hyvä vai huono asia?Sitä ei vielä tiedetä. Mutta varmaa on, että valvonta kiristyy ja musiikkialan pelisäännöt alkavat muuttua nopeasti.
Haluatko tietää, mihin suuntaan musiikkiala on oikeasti menossa tekoälyn aikakaudella?
Liity sähköpostilistalle ja lataa maksuton PDF-opas: “Tekoäly ja musiikki – uhka vai mahdollisuus?”
Tämä ei ole hypeä eikä teknistä nörttijargonia, vaan selkeä ja suoraan muusikoille kirjoitettu opas:
miten AI vaikuttaa musiikkiin juuri nyt
miksi tunne ja analogisuus nousevat uuteen arvoon
miten voit hyödyntää AI:ta menettämättä musiikkisi sydäntä
Mukana 3 konkreettista skenaariota alan tulevaisuudesta.Tämä on tehty tavalliselle muusikolle – ei koodareille.
Pysy aallonharjalla. Tee parempia päätöksiä. Säilytä oma soundisi.
Hinnat nousevat ja harrastajat jäävät jalkoihin
On selvää, että tekoälymusiikin generoinnin hinta nousee, kun oikeudenhaltijoille aletaan maksaa lisenssimaksuja.Jos tällä hetkellä yhden kappaleen luominen maksaa noin 0,10–0,50 €, tulevaisuudessa hinta voi nousta 2–5 euroon per kappale.Tämä karsii väistämättä harrastajia pois.
Jos levy-yhtiöt alkavat itse käyttää tekoälyä tuotannoissaan, harrastajille ja pienille tekijöille tämä tulee vielä kalliimmaksi.Löysin muutamia arvioita: julkaisu maksaisi jatkossa noin 30 euroa per kappale, ja kun siihen lisätään jakelijan kustannukset, kokonaisuudeksi tulee helposti 50 euroa per biisi.Jos taas kappale halutaan median käyttöön, puhutaan jo 300–500 euron hintalapuista.Nämä ovat toki arvioita, mutta suunta tuskin poikkeaa paljon todellisuudesta.
Ala on muuttumassa
Tämä sopimus on selvä merkki siitä, että musiikkiala on muuttumassa.Jos levy-yhtiöt alkavat todella vaatia suuria maksuja tekoälyn käytöstä, tilanne alkaa muistuttaa klassista kaavaa:bisnes siirtyy suurille, ja harrastajille kaikki muuttuu kalliiksi.
Uskon, että muutos tapahtuu nopeasti. Mutta jos tässä on jotain hyvää, se on se, että viimein aletaan vetää selkeitä rajoja ja pelisääntöjä.Kun säännöt ovat olemassa, myös artistit ja kuluttajat tietävät, missä mennään.Tällä hetkellä kaikki on ollut vähän takajaloillaan, ja se ei ole koskaan hyvä asia.
Raha vastaan taide
Jos asiaa kääntää vielä toiseen suuntaan, voi todeta, että jättiyhtiöiden toiminta muuttuu yhä enemmän taiteesta liiketoiminnaksi.Tai ehkä se on ollut sitä aina nyt se on vain läpinäkyvämpää kuin koskaan.
Yhä useampi on alkanut myös puhua suoraan siitä, ettei tekoälymusiikki ole “oikeaa musiikkia”, ja että sitä pitäisi välttää kokonaan.Itse en ota siihen enää vahvaa kantaa olen kirjoittanut siitä tarpeeksi, ja blogiani seuraavat tietävät kyllä, mitä ajattelen koko aiheesta.
Lopuksi
Olen aidosti innoissani siitä, että syksy on tuonut minulle paljon uusia asiakkaita ja hyvää musiikkia työn alle.On hienoa, että yhä useampi artisti näkee tuottajan arvon ja haluaa tuoda uutta voimaa omaan musiikkiinsa.
Ajattelen tätä niin, että me ollaan vähän kuin vallankumouksen vastarintaliike tehdään musiikkia, vaikka ihan kapinamielessäkin.Kunhan vain jatketaan musiikin tekemistä ja nautitaan siitä. Se on lopulta ainoa asia, mitä tekoäly ei voi meiltä viedä.
Jos et vielä lukenut edellistä kirjoitusta, käy kurkkaamassa: Miten Indie-musiikki pärjää tekoälyn aikakaudella
PS. Käy kurkkaamassa myös kauppasivuni – sieltä löytyy paitaa ja sampleja, suoraan studiosta.





Kommentit